با وجود هشدار قدرت‌های جهانی، ایران سه ماهواره دیگر به فضا فرستاد

«طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این فعالیت‌ها به دنبال نقض‌های سریالی و مکرر قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی ایران و تشدید تنش‌های هسته‌ای چندین ساله صورت گرفته است

رسانه‌های ایران اعلام کرده‌اند که برای اولین‌بار و به صورت هم‌زمان، سه ماهواره ایرانی با نام‌های مهدا، کیهان۲ و هاتف۱ با ماهواره‌بر سیمرغ به فضا پرتاب شدند و با موفقیت در مدار قرار گرفتند.

این در حالی است که فرانسه، آلمان و بریتانیا روز جمعه ۲۶ ژانویه (۶ بهمن)، چند روز پس از پرتاب ماهواره ثریا از طریق ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ متعلق به سپاه پاسداران، در بیانیه‌ای مشترک، این اقدام جمهوری اسلامی را محکوم کرده و با اشاره به اینکه ماهواره‌بر سوخت جامد سپاه پاسداران از فناوری لازم برای توسعه سامانه موشک‌های بالیستیک دوربرد بهره برده است، هشدار داده بودند که این سامانه می‌تواند به تهران امکان دهد موشک‌های دوربرد نیز پرتاب کند.

اکنون ایسنا نوشته که ماهواره مهدا، از ماهواره‌های سبک‌وزن پژوهشگاه فضایی ایران، برای آزمایش زیرسامانه‌های توسعه‌یافته ماهواره‌ای طراحی و ساخته شده است. ایران می‌گوید این ماهواره تحقیقاتی است و مراحل طراحی، ساخت، تجمیع و آزمون آن در پژوهشگاه فضایی ایران انجام شده است. نانوماهواره‌های کیهان۲ و هاتف۱ نیز در شرکت صنایع الکترونیک ایران، متعلق به وزارت دفاع، طراحی و آماده پرتاب شده‌اند.

وزارت دفاع و پژوهشگاه فضایی ایران ماموریت اصلی این ماهواره را بررسی صحت عملکرد ماهواره‌‌بر سیمرغ در تزریق چندگانه محموله‌های فضایی در مدار پایین زمین و ارزیابی عملکرد برخی طراحی‌های جدید و قابلیت اطمینان فناوری‌های بومی در فضا اعلام کردند.

بر اساس این گزارش دولتی، نانوماهواره کیهان۲ از ماهواره‌های مکعبی شرکت صاایران (متعلق به وزارت دفاع) برای اثبات فناوری موقعیت‌یابی فضاپایه طراحی شده است و برای گیرنده‌های زمینی، امکان تعیین موقعیت را به‌صورت بومی و مستقل از سامانه‌های موقعیت‌یابی جهانی، فراهم می‌کند. نانوماهواره هاتف۱ هم از ماهواره‌های مکعبی شرکت صاایران است که برای اثبات فناوری مخابرات باند باریک با کاربرد اینترنت اشیا ساخته شده است.

ماهواره‌بر سیمرغ با سوخت مایع دومرحله‌ای در وزارت دفاع ایران ساخته شد و بنا بر ادعای مقام‌های ایران، در هفتمین پرتاب تحقیقاتی، توانست «با تزریق چندگانه ماهواره‌ها، دریچه‌ای جدید در پرتاب‌های فضایی کشور باز کند».

این پرتاب، یازدهمین پرتاب فضایی در دولت ابراهیم رئيسی محسوب می‌شود.

روز شنبه ۳۰ دی بود که رسانه‌های دولتی در ایران اعلام کردند ماهواره ثریا، متعلق به سازمان فضایی ایران، به‌ وسیله ماهواره‌بر سوخت جامد و سه‌مرحله‌ای قائم۱۰۰ با موفقیت به فضا پرتاب شد و در مدار ۷۵۰ کیلومتری قرار گرفت، اما تنها یک ساعت پیش از انتشار این خبر، در اثر حمله ناگهانی جنگنده‌های اسرائیلی به ساختمان اداری سپاه قدس در دمشق، صادق امیدزاده، معاون اطلاعات نیروی قدس سپاه پاسداران، غلام محرم، جانشین او و دو فرمانده ارشد دیگر سپاه قدس در سوریه کشته شدند و برنامه‌های تبلیغاتی گسترده جمهوری اسلامی برای پرتاب ماهواره ثریا با شکست مواجه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌های ایران در گزارششان اعلام کرده بودند که حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، و جمعی از مقام‌های کشوری و لشکری در مراسم پرتاب ماهواره ثریا به فضا حضور داشته‌اند اما از آن تاریخ تاکنون هنوز هیچ تصویر یا گزارش ویدیویی از حضور این مقام‌های نظامی در مراسم پرتاب ماهواره ثریا در رسانه‌های دولتی و حکومتی ایران منتشر نشده و درباره زمان دقیق یا مکان پرتاب ماهواره ثریا نیز هیچ‌گونه جزئیاتی اطلاع‌رسانی نشده است.

پایگاه خبری اسپیس ۱۹ مهر در گزارشی نوشت که جمهوری اسلامی ایران قصد دارد درباره کمک روسیه برای ساخت ماهواره سنجش از دور جدید خیام با مقام‌های آن کشور مذاکره کند. این مذاکرات در حوزه طراحی، تعیین مشخصات فنی ماهواره‌های جدید خیام و نیز طرح‌هایی برای ساخت یک ماهواره کوچک و یک ماهواره مخابراتی انجام شد.

روسیه تابستان گذشته (اوت ۲۰۲۲)، ماهواره خیام ایران را با موشک سایوز خود به فضا فرستاد. این فضاپیما یک ماهواره رصد زمین «کانوپوس وی» (Kanopus-V) ساخت روسیه بود که وضوح آن ۱.۲ متر است؛ به این معنی که می‌تواند از اجسامی با حداقل اندازه ۱.۲ متر عکس بگیرد.

اوایل مهرماه امسال، پس از آنکه فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مدعی پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر قاصد و قرار گرفتن ماهواره نور۳ در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین شد، چند کشور اروپایی به همراه ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌هایی به مقام‌های تهران هشدار دادند که «فعالیت‌های موشکی بی‌ثبات‌کننده»‌اش را هرچه زودتر پایان دهد.

به‌ دلیل شباهت زیاد فناوری استفاده‌شده برای پرتاب‌های ماهواره‌ای و پرتاب‌های بالیستیک، پرتاب ماهواره‌های جدید ایران مستقیما از پیشرفت‌های نگران‌کننده این کشور در زمینه موشک‌های بالیستیک خبر می‌دهد.

در بیانیه قبلی وزارت خارجه فرانسه آمده بود: «طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این فعالیت‌ها به دنبال نقض‌ سریالی و مکرر قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی ایران و تشدید تنش‌های هسته‌ای چندین ساله صورت گرفته و بار دیگر نشان می‌دهد که برنامه بالیستیک ایران تا چه حد برای جامعه بین‌المللی نگران‌کننده است. بنابراین فرانسه از ایران می‌خواهد به فعالیت‌های بالیستیک بی‌ثبات‌کننده‌اش پایان دهد. فرانسه به همراه شرکایش به‌طور کامل بسیج شده‌اند تا از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنند.»